vrijdag 1 maart 2013

Tiramisu zonder eieren

Toen ik nog niet van koffie hield liet ik tiramisu als toetje altijd links liggen vanwege de sterke koffiesmaak. In de loop der jaren heb ik koffie leren drinken (lees: cappuccino) waardoor de tiramisu ineens interessant werd. Uiteraard leek het me leuk om het ooit eens zelf te maken maar daar zag ik tegenop omdat ik de recepten allemaal relatief veel werk vond en altijd moesten er rauwe eieren in wat me nou ook niet echt lekker in de oren klonk. Toen wij een aantal jaren geleden deze mega lekkere tiramisu als toetje aten bij vrienden heb ik direct het recept gevraagd. Tot mijn verbazing zater er geen (rauwe) eieren in en was het zo makkelijk te maken dat het haast niet kan mislukken.


Lees hieronder het mega lekkere en vooral simpele recept.

Ingrediƫnten (4/6 personen)

- 100-125 ml. sterke koffie (espresso)
- ongeveer 2/3 eetlepels koffielikeur (bijv. Tia Maria of Amaretto)
- lange vingers (hoeveelheid hangt af van de maat (oven)schaal)
- 250 gr. mascarpone
- 40 gr. suiker
- 1 vanille toetje (zo'n nep vanille 17 ct. toetje met slagroom erop)
- cacaopoeder

Bereiding

Beschenk de lange vingers met de koffie en likeur en laat dit even intrekken. De   
mascarpone, suiker en het vanilletoetje door elkaar mixen totdat het een glad mengsel is. Vervolgens in een (oven)schaal de helft van de lange vingers leggen en daaroverheen de helft van het mascarpone mengsel verdelen. Deze laag nog een keer herhalen. Het lekkerste is om de tiramisu 1 nacht in de koelkast te laten staan voordat je deze eet, zo trekt alles goed in en smaakt ie nog lekkerder. De tiramisu serveren met cacao erover gestrooid.






















Geen opmerkingen:

Een reactie posten